söndag 12 februari 2012

Nytt projekt påbörjat

Denna gången är det det lapptäcke. Jag har länge funderat på att göra ett, men aldrig riktigt kommit till skott. När jag såg Fröken Pyssels fina lapptäcken så blev jag ännu mer sugen, så nu äntligen har jag börjat på ett!

Eftersom jag inte hade tålamod att springa runt på loppisar och leta efter fina tygbitar så gick jag till Panduro Hobby istället. Där har de många jättefina tyger i lagom stora stycken. Till slut föll valet på dessa sex tyger.



Jag hade tänkt att det bara skulle vara att riva tygerna i lagom stora rutor, men icke. Tygerna var tunna och lite skeva så det blev inte bra alls. Det blev till att mäta, rita och klippa istället. Oj vilken tid det tog.

Men till slut var jag färdig och hade åtta lika stora rutor av varje tygsort.


Då la jag ut dem på golvet för att få till ett fint, och inte allt för skevt, mönster.

Sen var det bara att börja sy. Vi var i Stockholm över helgen så jag kunde låna svärmors symaskin. Perfekt det, för annars hade det tagit en himla tid! Svärmor var dessutom snäll och hjälpte mig med att stryka och nåla ihop bitar. Vi fick till ett bra tempo där och det kändes lite som i tomteverkstaden på tv på julafton. :)

 Sy, sy, sy. Jag numrerade bitarna så att de skulle hamna i rätt ordning.

Så här långt kom vi. Alla bitar är ihopsydda. Nu ska jag bara skaffa en fleecefilt att ha som bakstycke. Sen är den färdig för en framtida liten bebis att ligga och dregla på. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar