torsdag 12 april 2012

Läslust

Jag har äntligen fått min läslust tillbaka! Det är riktigt gött, speciellt när man har en sådan här bokhög som ligger och väntar på en.


Jag har nyligen läst ut Ät mig av Agnès Desarthe. Det är en lite annorlunda bok som handlar om en medelålders kvinna som öppnar en ny restaurang utan varken tillräckligt med pengar eller erfarenhet. Hon gör lite som hon själv vill, och hon bor i restaurangen och badar i den stora diskhon i köket. Det är ganska udda karaktärer i boken och det blir tyvärr en hel del (lite för långa) tankeresonemang och utsvävningar emellanåt. Men samtidigt tycker jag om den just för att den var lite udda. Det är det som är det roligast med att få böcker i present, att man får böcker som man inte hade valt själv.

Nu läser jag en bok som heter Bumerang, och även den är skriven av en fransk författarinna, Tatiana De Rosnay. Det är en bok som jag verkligen fastnat för och som jag till och med längtar efter att få läsa om dagarna. :) Jag har med den i väskan och läser en stund på bussen på väg till och från jobbet. Boken handlar om Antoine, en man i 40-årsåldern, som är nyskild och inte särskilt tillfreds med livet. När hans syster fyller år tar han med henne på en resa till den ö där de alltid var på sommaren när de var små. Åtminstone tills deras mamma dog när han var 10 år gammal. Sedan dess har de inte varit där. När de är på ön så kommer det ena minnet efter det andra fram, och när de är på väg hemåt igen efter helgen så ska hans syster precis berätta något som hon börjat minnas när de råkar ut för en trafikolycka. Nu tänker jag inte berätta mer, mer än att resten av historien handlar om sådant som hör livet till - glädje, sorg, bekymmer, funderingar och relationer. Det är en bra bok och jag kan rekommendera den. Efter Bumerang tänker jag läsa Sarahs nyckel som är en annan bok av samma författare. Den har fått bra kritik så jag har höga förväntningar! :)


Om ni är intresserade av fler boktips så tycker jag att ni ska kika in hos en vän till mig, Madeleines bokhörna, för hon läser och recenserar böcker i ett rasande tempo. :)

2 kommentarer:

  1. Tack söta Malin! Jag önskar verkligen att jag hann recensera böcker bra mycket oftare:) Vilka bra tips! Jag har velat läsa både Ät mig och Överenskommelser ett bra tag. Nu skrev jag upp dem på min lista. Högre än alla himlar har jag läst. Den är riktigt bra! Och Carin Hjulströms lättsam och underhållande precis som den verkar. Trevlig läsning! Kram

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket!
    Nej, det är just det som är det roliga att man med så små medel kan piffa upp vardagen :)

    Önskar att jag också fick tillbaka min läslust, men all kurslitteratur har tyvärr tagit död på den för tillfället. Ska kika in för att se vad du säger om de andra böckerna du kommer läsa också så kanske jag blir sugen på någon!

    SvaraRadera